Studiu BCR: 78% dintre români spun că banii reprezintă principalul motiv de ceartă în cuplu

Banca Comercială Română (BCR) prezintă datele unui studiu sociologic realizat împreună cu compania de cercetare Unlock Market Research, privind comportamentul și relația cuplurilor din România cu banii. Concluziile arată că, deși 78% dintre cei intervievați au mărturisit că disensiunile legate de bani și situația financiară reprezintă unul dintre cele mai frecvente motive de ceartă în cuplu, 53% dintre ei consideră că educația financiară poate consolida o relație. În plus, pentru 65% dintre respondenți, planificarea banilor pentru situații neprevăzute este cea mai presantă dorință.

Studiul Unlock vine în contextul în care BCR a anunțat de curând depășirea pragului de 1 milion de români educați financiar prin programele sale Școala de Bani și Financial Coach. Atingerea acestei borne reprezintă punctul de plecare pentru o explorare mai amănunțită a relației românilor cu banii, cu o atenție specială acordată cuplurilor – o componentă majoră a acestui milion de români. Prin analiza Unlock, BCR își propune să înțeleagă mai bine deciziile financiare ale românilor, explorând contexte relevante, precum Ziua Îndrăgostiților, pentru a capta dinamica financiară a celor care sunt într-o relație sau căsătoriți.

”Atingerea pragului de 1 milion de români care au ales programele de educație financiară ale BCR nu este un punct de sosire, ci unul de plecare. Azi, după 8 ani de eforturi intense în aceeastă direcție, putem spune că 1 milion de români construiesc cu încredere în viața lor, pentru atingerea obiectivelor și visurilor lor, iar relația lor cu banii s-a schimbat în mai bine. Este în egală măsură un motiv de mândrie pentru noi, pentru că am arătat că o bancă poate avea un impact pozitiv real la nivelul societății. Nu ne oprim aici. Așa cum noi putem contribui la educația financiară, tot așa și noi vrem să învățăm cât mai multe de la oamenii cu care purtăm zilnic dialoguri financiare sincere. De aceea, pentru că suntem și în această perioadă care celebrează prietenia și dragostea, am ales să aflăm mai multe despre comportamentul financiar al cuplurilor, să înțelegem mai bine cum partenerii iau decizii financiare împreună, ce provocări întâmpină și, mai ales, cum putem sprijini construirea unei fundații financiare solide în cadrul familiilor. Învățând și noi de la comunitățile diverse din care facem parte, ne inspiră să mergem mai departe, să construim o Românie inteligentă financiar, în care visurile devin realități. Pentru că nu vorbim despre un final de misiune, ci mereu despre cum putem merge înainte fără frică de neprevăzut”, spune Dana Dima, Vicepreședinte Executiv Retail și Private Banking la BCR.

Potrivit studiului Unlock, atunci când vine vorba despre economisire, 74% dintre cupluri declară că pun bani deoparte, iar peste jumătate dintre ele folosesc un produs bancar de economisire, cum ar fi conturi de economii sau depozite​​.

  • 66% dintre cupluri evidențiază fondul de urgență ca fiind principala lor prioritate în ceea ce privește economiile.
  • 37% aleg să păstreze banii într-un cont curent sau normal.
  • 19% preferă să păstreze încă banii în formă cash.

În ceea ce privește gestionarea situațiilor financiare dificile, 65% dintre cupluri afirmă că s-au adaptat și au gestionat împreună schimbările financiare, evidențiind o abordare colaborativă în fața provocărilor. Cu toate acestea, 13% au recunoscut că aceste schimbări au creat tensiuni și dispute, subliniind importanța unui fond de urgență și a planificării financiare.

”A fost o provocare și o oportunitate pentru noi să aducem sub lupă viața de cuplu și banii în România. Nu am fost surprinși să descoperim că banii pot fi un factor de tensiune în relațiile de cuplu, însă am remarcat deschiderea tot mai mare a românilor către educație financiară pentru consolidarea relației. În același timp, am observat diferențe semnificative între cuplurile analizate, iar aici este un element care ne-a surprins plăcut și ne oferă optimism: cu cât cuplurile sunt mai tinere, mai educate și mai profesionalizate, cu atât și partenerii sunt mai deschiși către progres, mai independenți financiar, punând mai degrabă bazele unui parteneriat cu drepturi egale. Iar acest lucru este esențial în reducerea conflictelor și stimularea unor discuții echilibrate despre bani. În schimb, majoritatea cuplurilor clasice, cu venituri comune sau dependente de un singur partener, se confruntă cu vulnerabilități financiare, corelându-se cu niveluri mai scăzute de educație și venituri. În ansamblu, studiul surprinde o serie de progrese evidente în ceea ce privește educația financiară la nivel de cuplu, ceea ce ne bucură să observăm, însă reliefează și o serie de comportamente perimate, care evidențiază nevoia de a sprijini aceste comunități în dezvoltarea unei mai bune înțelegeri și gestionări a resurselor financiare comune”, arată Adina Vlad, sociolog și fondator Unlock Market Research.

Studiul mai arată că 80% dintre cupluri declară că își pun veniturile la comun și gestionează bugetul familiei printr-o discuție comună, ceea ce denotă un nivel ridicat de transparență și colaborare în relații, însă expunerea la educație financiară este încă moderată, cu 46% dintre respondenți care caută periodic informații financiare. În plus, o tremie dintre cei intervievați (36%) au ascuns informații despre bani față de parteneri, ceea ce poate duce la neînțelegeri și tensiuni.

Alte concluzii ale studiului:

  • Siguranța financiară se află pe locul 4 în lista de priorități atunci când oamenii planifică întemeierea unei familii.
  • 1 din 2 persoane intervievate susține că bărbatul trebuie să plătească la prima întâlnire.
  • Doar 1 din 5 români mai consideră zestrea ca fiind relevantă în relația lor. Cel mai important argumente pentru zestre rămân proprietățile (casă, terenuri, pământ).
  • De regulă, bărbatul câștigă mai mult, dar utilitățile și vacanțele sunt plătite în mod egal.
  • Deși clară tendința de a cheltui în mod egal bani pe hobby-uri și dorințe personale, încă se păstrează percepția cum că femeile cheltuiesc mai mult pe dorințe personale (31%) și bărbații mai mult pe hobby-uri (25%).
  • Datoriile apropie cuplurile. Majoritatea spune că ele trebuie gestionate împreună (66%).
  • Deciziile de investiții riscante se iau mai degrabă împreună (58%).

Cercetarea Unlock Market Research a fost realizată în luna ianuarie 2024, folosind metoda CAWI, pe un eșantion de 600 de persoane cu vârsta de peste 20 de ani, căsătoriți sau într-o relație și locuiesc cu partenerul.

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Latest Articles

Supă de dovlecei pentru bebeluși, o rețetă ideală pentru zilele de vară

Pe măsură ce vara își face simțită prezența cu temperaturi ridicate, părinții caută mereu soluții nutritive și răcoritoare pentru alimentația celor mici. Supa de...

Câte cuvinte trebuie să spună un copil la un an. Când să ne îngrijorăm dacă micuțul nu vorbește

Primul an de viață al copilului tău este plin de momente emoționante și dezvoltări importante, iar una dintre cele mai așteptate etape este începutul...

Ce trebuie să-i spună o mămică fetiței ei despre menstruație. Cum să o pregătească

Menstruația este un subiect important și inevitabil în viața fiecărei fete, iar abordarea acestuia cu deschidere și sensibilitate poate avea un impact semnificativ asupra...

Primul zbor cu avionul al copilului tău. Cum să-l transformi într-o experiență de neuitat

Primul zbor cu avionul al copilului tău este o experiență plină de emoții și neprevăzut, atât pentru el, cât și pentru tine ca părinte....

Ce să NU mănânci dacă ești însărcinată

Sarcina este o perioadă esențială în viața unei femei, iar alimentația joacă un rol crucial în sănătatea mamei și a copilului. În această perioadă,...