În contextul preocupărilor crescute legate de disciplina în școli, Ministerul Educației din România propune introducerea unei noi măsuri disciplinare pentru gestionarea comportamentului elevilor care perturbă desfășurarea orelor de curs. Această inițiativă a stârnit o serie de dezbateri și interpretări în rândul comunității educaționale și al părinților.
Potrivit proiectului de Statut al Elevului 2024, aflat în prezent în stadiul de consultare publică pe site-ul Ministerului Educației, elevii care deranjează orele de curs vor putea fi direcționați către o sală special desemnată pentru activități supravegheate. Măsura are ca scop menținerea ordinii și concentrarea optimă în cadrul activităților educaționale, atât pentru beneficiul elevilor care învață, cât și pentru cadrele didactice implicate.
Ce presupune „sala de detenție”?
Termenul „sala de detenție” a fost adesea folosit în mass-media și de către opinia publică, însă în realitate proiectul propus de Ministerul Educației nu include acest termen în mod explicit. În schimb, acesta prevede că elevii care manifestă comportamente disruptive în timpul orelor de curs pot fi redirecționați către o altă sală din școală. În această sală, sub supravegherea unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, elevii vor avea de desfășurat activități educative, precum lectură suplimentară sau completarea de fișe de lucru.
Această măsură vine ca o alternativă la metodele tradiționale de corecție, oferind un cadru controlat în care elevii pot continua să învețe într-un mediu disciplinat și structurat, fără a perturba activitățile celorlalți colegi.
Argumentele în favoarea introducerii acestei măsuri
Susținătorii proiectului argumentează că introducerea unei săli dedicate pentru elevii cu comportamente disruptive poate aduce multiple beneficii în cadrul sistemului educațional:
- Menținerea disciplinei și concentrării: Elevii care deranjează cursurile vor fi separați de restul clasei, reducând astfel impactul negativ asupra procesului de învățare al celorlalți colegi.
- Oportunitatea de reflecție și recuperare: Timpul petrecut în „sala de detenție” poate fi folosit pentru reflecție asupra comportamentului și pentru a recupera eventualele deficiențe în înțelegerea materiei.
- Implicarea părinților: Prin informarea scrisă a părinților sau reprezentanților legali, măsura poate stimula dialogul și colaborarea între școală și familie în gestionarea comportamentului elevilor.
Reacții și clarificări
Deși inițial denumită „sala de detenție” în mass-media, Ministerul Educației a clarificat că termenul nu este folosit în proiectul de statut, fiind vorba mai degrabă de o sală desemnată pentru activități educative și supravegheate. Consultarea publică a acestui proiect permite părerilor și contribuțiilor din partea comunității educaționale și a societății civile în general.
În concluzie, introducerea unei săli dedicate pentru elevii cu comportamente deranjante în timpul orelor de curs reflectă eforturile Ministerului Educației de a asigura un mediu educațional propice în toate școlile din România, promovând disciplina, respectul și eficiența în procesul de învățare.