Copiii au nevoie de oportunități de a contribui la binele comun. Au nevoie de asta pentru respectul lor de sine și pentru ca viața lor să aibă sens. Copiii nu vor doar să fie iubiți. Ei au nevoie, ca și noi, să simtă că contează pentru lume, ca și cum viața lor ar aduce o contribuție pozitivă.
Copiii trebuie să aibă două tipuri de responsabilități: propria îngrijire și contribuția la bunăstarea familiei.
Cercetările indică faptul că, copiii care ajută în casă sunt, de asemenea, mai predispuși să ofere ajutor în alte situații decât cei care pur și simplu participă la propria îngrijire de sine. Dar nu te poți aștepta ca copilul tău să dezvolte o atitudine de ajutor peste noapte. Ajută la creșterea constantă a responsabilității în moduri adecvate vârstei.
Invitați copiii mici să pună șervețele pe masă, ccei de patru ani pot asorta șosetele, iar cei de cinci ani te pot ajuta să îngrijești câinele. Copiii de șase ani sunt gata să curețe masa, cei de șapte ani să ude plantele și cei de opt ani să împacheteze rufele. Studiile arată că oamenii care își asumă responsabilitatea în orice situație dată sunt oameni care se văd dispuși să fie diferiți și să iasă în evidență. Acesta este genul de copil pe care vrei să-l crești.
Treburi și responsabilități adecvate vârstei
Deci, ce este potrivit vârstei? Lista de mai jos vă va oferi un cadru de referință, dar va trebui să-l adaptați propriului copil și circumstanțelor dvs. familiale.
Amintiți-vă să construiți încet gradul de libertate și responsabilitate pe care îl oferiți copilului dumneavoastră, oferindu-i atât de mult ajutor cât are nevoie pentru a se ocupa de fiecare nivel până când îl stăpânește confortabil.
(Notă: fiecare secțiune acoperă un număr de ani; copiii de vârstele cele mai mici din intervalul respectiv abia încep să se ocupe de articolele enumerate.)
Treburi și responsabilități adecvate copiilor mici
Lăsați copiii mici să fie responsabili pentru propriul lor corp, în limitele siguranței și decenței.
Curățându-și propriile mizerii. “Asta e ok. Scoate prosoapele de hârtie de pe tejghea și hai să curățăm laptele. Întotdeauna ne curățăm propriile mizerii”
Ce să poarte, în limitele sezonului adecvat, siguranței și decenței
Cantitatea de mâncare pe care o consumă – oferiți selecția, ei decid cât de mult
Să mănânce singuri, cu excepția cazului în care îți cer ajutorul
Ce carte să le citești
Cu ce jucării să joacă
Ce jucării să împartă cu ceilalți (să fie puse deoparte înainte ca prietenii să vină)
Când să folosească olita — puteți întreba: „Trebuie să folosești olita înainte de a pleca din casă?”. Trebuie să se verifice cu propriul lor corp și să cunoască semnalele acestuia, cu excepția cazului în care doriți să fiți responsabil de toaleta lor pentru anii următori.
Treburi și responsabilități adecvate vârstei pentru preșcolari (cu vârste între 3 și 5 ani)
Toate cele de mai sus, plus:
Hainele lor proprii — le aleg, în limitele parametrilor dvs. și le întrețin ținându-le în grămezi rezonabil de îngrijite, după categorie
Camerele lor, în limite rezonabile de curățenie — ei decid ce vor pe pereți, în limite rezonabile. (Părinții vor trebui să-i ajute să-și organizeze lucrurile și să lucreze cu ei la curățare.)
Cât de mult să mănânce
Ce să mănânce, în conformitate cu regulile nutriționale adecvate – acest lucru funcționează numai dacă limitați accesibilitatea junk food. (Înseamnă că trebuie să decideți ce să faceți atunci când nu le place ceea ce ați pregătit pentru cină)
Cu cine să se joace și când
Dacă să participe la evenimentele sociale la care sunt invitați, excluzând evenimentele obligatorii de familie
Cine are voie în camera lor
Treburi și responsabilități adecvate vârstei pentru copiii de vârstă școlară (cu vârste între 6 și 9 ani)
Toate cele de mai sus, plus:
Cum să-și poarte părul, în conformitate cu standardele adecvate de îngrijire
Să-și curețe locul de la masă
Treburi simple prin casă
Cum să-și cheltuiască alocația
Să-și facă singuri temele
Pregătesc rucsacul de școală cu o seară înainte
Cum să-și petreacă timpul, după ce responsabilitățile de bază, cum ar fi temele, sunt îndeplinite
În ce sport sau activitate fizică să se angajeze. (Având în vedere cercetările în acest sens, activitatea fizică în casa noastră nu este negociabilă, dar ei pot alege tipul.)
Preparând mâncare simplă pentru gustări și prânz
Treburi și responsabilități adecvate vârstei pentru preadolescenți + adolescenți (cu vârste între 10 și 12 ani)
Toate cele de mai sus, plus:
Își împachetează prânzul pentru școală
Auto-îngrijire: unghii, păr etc.
Mersul cu un prieten dintr-un punct în altul în cartier, atâta timp cât un părinte știe întotdeauna unde se află. (Acesta este primul motiv pentru care un copil are nevoie de un telefon mobil).
Să stea singur în casă, cu anumite reguli pe care trebuie să le respecte.
Treburi și responsabilități adecvate vârstei pentru adolescenții timpurii (cu vârste între 13 și 15 ani)
Toate cele de mai sus, plus:
Se trezesc dimineața, deși poate fi necesar să fii planul de rezervă
Își spală singuri rufele, eliminându-te să te simți ca servitoarea atunci când au nevoie dintr-o dată de un anumit articol
Mersul cu autobuzul și metroul
Merg la filme cu prietenii
Câștigarea banilor cheltuiți prin diverse activități
Bugetarea propriilor cheltuieli
Aceste liste se concentrează pe gradul de control al copilului tău, mai degrabă decât pe sarcinile pe care vrei să le facă.
Există un motiv pentru asta.
Când te concentrezi pe o listă de sarcini pe care copilul tău „ar trebui” să le facă, ajungi să creezi lupte pentru putere. „Până acum ar trebui să poți să-ți cureți propriile jucării!”
Dacă, în schimb, te concentrezi pe a-l ajuta pe copilul tău să preia conducerea vieții lui și să-l sprijini după cum este necesar pentru a învăța fiecare nouă abilitate, copilul tău dorește să-și asume fiecare nouă responsabilitate. În loc să-l considere responsabil, el devine motivat să-și asume responsabilitatea pentru sine. Este o schimbare subtilă, dar face toată diferența din lume.