Educația civică și pentru cetățenie reprezintă piloni fundamentali în dezvoltarea unui sistem educațional echilibrat și în formarea viitorilor cetățeni responsabili și activi în societate. Recent, rezultatele unui studiu internațional, ICCS – International Civic and Citizenship Education Study, au fost prezentate oficial de către Universitatea din București, arătând că elevii români de clasa a VIII-a au obținut un scor sub media celor peste 20 de țări participante la această cercetare.
Rezultatele Studiului și Contextul Participării României
Potrivit analizei realizate de Universitatea din București, elevii români au obținut un scor mediu de 470 la evaluarea cunoștințelor și gândirii civice, sub media internațională de 508. Acest rezultat plasează România pe locul 16 în rândul țărilor participante, subliniind o nevoie crescută de îmbunătățire a sistemului de educație civică din țară.
Studiul ICCS – 2022 a fost unul amplu, implicând aproximativ 82.000 de elevi din aproximativ 3.400 de școli, alături de aproximativ 40.000 de profesori. În cazul României, testele au fost administrate în format tipărit într-un eșantion format din 158 de școli, cu participarea a 2.768 de elevi și 2.242 de profesori și directori.
Desfășurarea Testului și Rezultatele
Testul ICCS a fost structurat în 11 clustere care măsoară cunoștințele civice ale elevilor și capacitatea lor de analiză în domeniul educației civice și pentru cetățenie. Rezultatele arată că aproximativ un sfert dintre elevii români au competențe scăzute și foarte scăzute, comparativ cu o medie internațională de 14,2%. Totodată, aproximativ o cincime dintre elevii români se află la nivelul cel mai ridicat, față de media internațională.
În ceea ce privește percepțiile elevilor români despre democrație și implicarea civică, studiul relevă faptul că aceștia susțin democrația și manifestă interes pentru a participa la alegeri viitoare, însă au mai puțină încredere în guvern și parlament decât media țărilor participante.
Recomandări pentru Îmbunătățirea Educației Civice
Pe baza rezultatelor studiului, au fost formulate recomandări adresate atât Ministerului Educației, cât și școlilor și părinților, în vederea îmbunătățirii sistemului de educație civică din România:
Pentru Ministerul Educației și alte instituții:
- Revizuirea periodică și îmbunătățirea curriculum-ului de educație civică, ținând cont de rezultatele studiului ICCS.
- Acordarea de mini-granturi de inovare pentru școli, pentru susținerea proiectelor civice.
- Revizuirea standardelor de evaluare externă a unităților de învățământ pentru integrarea aspectelor de educație civică.
- Programe de formare continuă a cadrelor didactice pentru îmbunătățirea predării educației civice.
- Organizarea unor programe de tip “ziua ușilor deschise” pentru elevi, pentru a înțelege mai bine instituțiile statului.
Pentru școli:
- Inițierea de proiecte și activități de învățare prin experiență în domeniul educației civice.
- Susținerea structurilor reprezentative ale elevilor pentru creșterea implicării acestora.
- Implementarea unor metode de evaluare a gândirii civice a elevilor în contexte cotidiene.
- Ghidarea elevilor pentru înțelegerea impactului tehnologiilor și social media asupra democrației.
Pentru familii:
- Discuții permanente cu copiii privind problemele sociale și politice actuale.
- Promovarea unui consum informat și responsabil de social media și tehnologie.
Studiul ICCS evidențiază importanța continuării eforturilor de îmbunătățire a educației civice în România, atât la nivel instituțional, cât și la nivel familial și școlar. Prin implementarea recomandărilor formulate, se urmărește nu doar îmbunătățirea rezultatelor elevilor români în cadrul studiilor internaționale, ci și formarea unei generații de cetățeni activi, responsabili și implicați în viața civică a țării.