Recent, un discurs al șefei de promoție a Colegiului Mihai Viteazu din Ineu a devenit viral, atrăgând atenția și generând numeroase reacții. Printre cei care au comentat public pe marginea acestui subiect se numără și Daniel Funeriu, fost ministru al Educației, cunoscut pentru opiniile sale tranșante privind sistemul de învățământ din România.
Într-o postare pe Facebook, Daniel Funeriu a analizat discursul elevei, descriindu-l drept „un teribilism al unui copil deștept” care, în opinia sa, nu a înțeles pe deplin rolul școlii. Funeriu a explicat că școala, în ciuda imperfecțiunilor sale, oferă o fundație esențială pentru dezvoltarea personală și intelectuală a elevilor.
„Cineva trebuie să spună că „discursul” -devenit celebru- al domnișoarei din Ineu nu este decât un teribilism al unui copil deștept, dar care încă nu a înțeles care e rolul școlii -așa imperfectă cum este ea-, nu a înțeles încă exact că ea e responsabilă propriei sale vieți -în care, din ce ți se dă, adică școala, tu triezi, extinzi, utilizezi în clădirea propriei personalități-”, a scris Funeriu.
Critica lui Funeriu
Fostul ministru a comparat situația descrisă de elevă cu comportamentul unui proprietar care critică un constructor pentru că nu vede încă decorațiunile interioare ale unei case aflate în construcție. Funeriu a subliniat că majoritatea solicitărilor elevilor privind educația sunt lucruri pe care fiecare individ trebuie să le clădească pe baza cunoștințelor fundamentale oferite de școală.
„Practic, ceea ce a făcut domnișoara e ceea ce ar face un proprietar care se zborșește la constructorul unei case încă în construcție -care abia a turnat fundația- că nu vede încă decorațiunile interioare. Cam tot ce solicită domnișoara sunt lucruri pe care ți le clădești singur, pe fundația cunoașterii clădită de școală”, a afirmat Funeriu.
De asemenea, Funeriu a evidențiat tentația de a admira astfel de discursuri critice, însă a exprimat regretul că nu s-a găsit un profesor care să ofere un răspuns imediat și profund, capabil să provoace reflecție atât în rândul elevei, cât și al celor prezenți.
Mesajul pentru Iulia
În ciuda criticilor aduse, Daniel Funeriu i-a transmis un mesaj de încurajare tinerei absolvente. El a îndemnat-o să-și continue dezvoltarea personală pe baza cunoștințelor dobândite în școală și să vizeze ameliorarea țării, astfel încât viitoarele generații să fie fericite.
„Mesajul meu către tânăra domnișoară e că-i doresc succes, să-și pună ca țintă ameliorarea țării noastre, astfel încât copiii ei să fie fericiți. Și să o invit să continue să-și clădească personalitatea -încă în formare- pe fundația a ceea ce școala, așa cum e ea, i-a dat”, a transmis Funeriu.
Funeriu a menționat și propria experiență cu școala, afirmând că aceasta l-a învățat să se conformeze rigorilor academice și profesionale impuse de laureați Nobel și funcții publice, nu de standardele joase ale societății. El a încurajat tinerii să citească despre viețile marilor lideri care, în ciuda dificultăților extreme, nu și-au pierdut integritatea și valorile.
Rolul școlii și responsabilitatea personală
În concluzie, Daniel Funeriu a subliniat că rolul școlii este de a oferi cunoștințe fundamentale, iar educația superioară și dezvoltarea personală sunt responsabilitățile fiecărui individ și ale familiei acestuia. El a subliniat importanța reflecției asupra rolului educației și a invitației la acțiune în contextul unei societăți moderne.
„Noi să reflectăm asupra rolului școlii care, în modesta mea opinie -și a Constituției, dacă o citiți- e să te învețe. Restul, până la atingerea educației înalte, e treaba ta și a familiei tale. Asta ne spune realitatea și… Constituția”, a concluzionat Funeriu.
În ciuda criticilor sale, Daniel Funeriu a evidențiat importanța teribilismului la vârsta de 18 ani ca parte a procesului de creștere și formare personală, menționând totodată că așteaptă cu interes reacțiile și discuțiile pe marginea subiectului.