Ai fost chemat la școala copilului tău de către învățător/învățatoare, diriginte? Janet Lehman vorbește sincer despre modul în care ea și soțul ei James s-au descurcat când fiul lor a avut probleme la școală:
În timpul clasei a treia a fiului meu, am primit un telefon de la învățătoare care spunea că este îngrijorată de șansele copilului meu de a trece clasa în acel an.
Am fost șocată, furioasă și anxioasă. Mi-a fost rușine, atât ca mamă, cât și ca asistent social care ar fi trebuit să știe ce se întâmplă.
Soțul meu, James, părea să fi primit mai bine vestea. În cele din urmă mi-a spus: „Uite, nu este vorba despre tine. Este vorba despre fiul nostru și șansele lui de a reuși”.
Știam că are dreptate. Am început să mă simt mai bine și am vorbit despre ce urma să facem cu problema școlară a copilului nostru.
Știam că trebuie să planificăm cum ne vom prezenta la întâlnirea cu profesorii săi. James și cu mine am hotărât că vrem să fim în parteneriat cu școala cât mai mult posibil, deoarece acest lucru ar oferi copilului nostru cele mai bune șanse de a trece peste probleme și de a trece în clasa a patra.
Oricât de greu a fost, știam că trebuie să las toate sentimentele mele personale deoparte și să mă concentrez pe ceea ce este mai bine pentru fiul nostru.
Acest lucru mă duce la primul meu sfat pentru părinți când copilul lor are probleme la școală:
1. Nu este vorba despre tine, ci despre copilul tău
Nu este vorba despre tine, ci despre copilul tău și despre ce este mai bine pentru el. Pe cât poți, lasă deoparte sentimentele personale și concentrează-te asupra copilului tău.
James mi-a amintit din nou înainte de întâlnire: „Nu este vorba despre noi. Nu este vorba despre cum simțim noi față de profesor. Este vorba despre fiul nostru.”
Și apoi a spus: „Ca să fiu sincer, copilul nostru poate avea un pic de durere în gât uneori, iar profesorul are alți 30 de elevi de care trebuie să se ocupe. Să încercăm să găsim o modalitate de a lucra cu el”.
Am mers la întâlnire și am spus că dorim să lucrăm cu școala, nu împotriva școlii. Nu dăm vina pe școală. Mai degrabă, încercam să fim realiști cu privire la fiul nostru – atât de comportamentul lui, cât și nevoile lui.
Și chiar dacă la început am fost supărată pe școală pentru că nu a observat mai devreme problemele fiului nostru, i-am fost recunoscător profesorului său de clasa a treia pentru că a observat ce se întâmplă. Până în clasa a treia, fiul nostru a fost capabil să folosească farmecul pentru a se descurca la școală. Dar asta nu avea să fie suficient în clasa a treia.
Asta mă duce la al doilea sfat:
2. Faceți din școală un aliat, nu un adversar
În general, a da vina pe școală sau pe profesorul copilului tău nu vă va ajuta la nimic. Pe cât posibil, lucrați cu administratorii școlii și profesorii. Colaborați cu ei în loc să faceți un adversar din ei.
După părerea mea, singura modalitate de a avea succes este să ai un parteneriat cu școala.
Identificați pe cineva din școală cu care puteți lucra – ar putea fi un consilier de orientare, un asistent social al școlii, un profesor sau chiar directorul. Această persoană va fi capabilă să-ți susțină copilul mai eficient decât poți tu în unele cazuri. Această persoană ar putea, de asemenea, să vă trimită un e-mail când observă ceva sau simte că copilul dumneavoastră are nevoie de ajutor suplimentar. Asigurați-vă că comunicați în mod regulat cu această persoană.
Întreaga noastră familie a muncit din greu în clasa a treia: am investit mult timp trimițând notițe profesorului fiului nostru și ținându-l la curent cu progresul lui.
3. Lucrați cu copilul dvs. acasă
James stătea cu fiul nostru și făcea temele în fiecare seară. Nu a făcut niciodată exercițiile în locul lui. Mai degrabă, a fost acolo pentru a răspunde la întrebări și pentru a-l ajuta dacă acesta avea nevoie.
Nu o să mint, la început a fost un pic de luptă. Dar, pe măsură ce fiul nostru a făcut mai multe exerciții, performanța lui la clasă s-a îmbunătățit, ceea ce l-a încurajat apoi să facă mai multe teme. Am învățat o lecție valoroasă: că succesul generează succes.
4. Făceți-vă copilul responsabil pentru temele lui școlare
Copilul tău este responsabil activitatea școlară. El trebuie să știe asta. Trebuie să știe că este tras la răspundere de tine și de profesorii lui.
Dacă copilul dumneavoastră are o problemă cu munca pe care o face și credeți că se luptă sincer cu munca, discutați cu profesorul.
Dacă lupta persistă chiar și cu ajutorul profesorului și sprijinul tău părintesc, pune-l să fie testat profesional pentru a determina dacă are sau nu dizabilități de învățare.
Am participat la o ședință de evaluare pentru el, unde a fost recomandată testarea. I s-au facut niște teste și s-a descoperit că are o dificultate ușoară de învățare. Drept urmare, profesorii i-au făcut un plan de învățare pentru ca el să poată face anumite lucruri diferit.
5. Nu criticați profesorul în fața copilului dvs
Ne-am asigurat să nu-i criticăm niciodată profesorii când fiul nostru se plângea de unul cu care nu se înțelegea. Alăturarea copilului dumneavoastră în plângere nu face decât să încurajeze copilul să-l învinuiască pe profesor pentru problemele sale și să nu mai fie responsabil pentru temele lui.
De asemenea, amintiți-vă că veți auzi povestea doar din perspectiva copilului dumneavoastră. Dacă nu-i place profesorul și tu îl susții în această direcție, nu va face decât să agraveze situația copilului tău care este în acea clasă atât de multe ore în fiecare zi.
În cea mai mare parte, am găsit profesorii fiului nostru dedicați și susținători și fiului nostru i-au plăcut. Cu toate acestea, de-a lungul anilor, fiul nostru a avut unele experiențe cu profesori de care nu era deosebit de înnebunit. Dar nu am văzut neapărat asta ca pe un lucru rău. Mai degrabă, ne-am gândit că a fost o lecție de viață importantă pentru fiul nostru, pentru că nu avea placă pe toată lumea și nici nu avea să-l placă sau să-l trateze la fel de corect toți.
Cred că a avea de-a face cu profesorii care nu-i plăceau l-a ajutat să se pregătească pentru lumea reală, unde ar trebui să lucreze cu oameni care ar putea să nu înțeleagă nevoile lui.
Din nou, cel mai important lucru este să încercați să vă alăturați profesorului, dacă este posibil, astfel încât copilul dumneavoastră să devină responsabil și să nu poată îndrepta această responsabilitate către un profesor „rău”.
6. Recunoașteți că profesorii au o slujbă dificilă
Este important să recunoaștem că profesorii au o muncă dificilă. Predarea este grea, la fel ca parentingul. Iar profesorii sunt în general recunoscători părinților care se implică și își ajută copiii să învețe.
Faptul că James și cu mine ne-am făcut timp să scriem notițe profesorului și să stăm cu fiul nostru și să facem temele a fost timp bine petrecut din punctul de vedere al profesorului. Aceasta este o investiție, iar profesorii respectă investițiile părinților în învățarea copilului lor.
De asemenea, profesorii vor să simtă sprijin din partea părinților pentru ceea ce se întâmplă în clasă. Am văzut că părinții iau imediat partea copilului lor și nu își fac timp pentru a obține o imagine completă de la personalul școlii sau de la profesori. Cred că este important să vezi imaginea completă. S-ar putea să nu-ți placă când afli ce au de spus profesorii, dar cel puțin ți-ai făcut timp să afli cealaltă parte a poveștii.
James obișnuia să spună: „Uneori este mai ușor să te lupți cu școala decât să te lupți cu copilul tău”. La urma urmei, poți să pleci de la școală și să mergi acasă. Este mult mai greu să-ți ții copilul responsabil și să stai și să faci treaba cu el – mai ales dacă este sfidător sau are alte probleme de comportament. Dar, pe termen lung, să-l faci responsabil este cel mai bun lucru pentru viitorul său.
Este intimidant să primești acel telefon inițial de la școala copilului tău. Uneori aduce în discuție sentimentele pe care le aveai când erai copil. Poate te-ai jucat puțin sau ai avut unele lupte cu a învăța. Poate că nu te-ai simțit suficient de inteligent sau suficient de bun.
Adesea, primul răspuns al unui părinte, având în vedere propria experiență, este să lupte cu sistemul. Și crede-mă, am avut unele dintre acele sentimente. James a putut să-mi schimbe gândirea, ceea ce mi-a permis să mă concentrez asupra fiului meu în loc de mine. A fost un punct de cotitură pentru mine ca părinte și asistent social.
Consider că una dintre cheile pentru a-ți ajuta copilul să reușească la școală este să ai mult mai multă implicare. Este posibil ca copilul dumneavoastră să nu realizeze niciodată cât de folositori i-au fost unii dintre oamenii de la școală. Și copilul tău poate să nu aprecieze niciodată faptul că ai stat acolo în fiecare seară și l-ai ajutat să-și facă temele. Dar dacă poți vedea succesul lor, știi că ai făcut ceea ce trebuie.