Dacă ești părinte, nu se poate să nu fi auzit măcar o data cântecul pentru copii „Baby Shark”. Cu peste 2,8 miliarde de vizualizări pe YouTube, este poate cel mai vizualizat cântecel pentru copii din istoria celebrei platforme.
Dacă totuși nu ai ascultat până acum viralul care a înnebunit internetul și a ajuns să fie ascultat până și de celebrități precum Khloe Kardashian, te invităm să o faci mai jos. Atenție, este molipsitor!
De unde a apărut însă acest viral și cine sunt creatorii săi? Și ce profit a generat? Am aflat pentru tine toate aceste informații, în rândurile de mai jos.
Istoria complicată a unui cântec „din folclor”
Se pare că „Baby Shark” și-ar avea originile în cântece vechi pentru bebeluși cântate în popor și transmise din generație în generație pe cale orală, sau cel puțin așa susțin mai multe voci implicate în creația virală ulterioară de pe internet. Există versiuni ale cântecului în Franța – „Bebe Requin”, dar și în Germania sub numele „Kleiner Hai”, acolo unde a fost reinterpretat de muziciană Alexandra Muller, versiune care a beneficiat chiar și de un remix techno și a ajuns hit în toată țara.
După acest succes uriaș, Muller, pe numele de scenă Alemuel, a scos un album și a făcut turneu în Europa. Astăzi însă site-ul Alexandrei Muller este închis, iar de faima din urma melodiei a beneficiat pentru numai scurt timp.
Lupta pentru drepturile de autor
În prezent două părți se luptă pentru drepturile de autor al viralului de pe internet, ambele negând total că ar fi știut de versiunea anterioară a lui Muller.
Pe de-o parte Johnny Only, un muzician pentru copii cu un canal model de numai câțiva mii de abonați, care susține că știa cântecul din taberele de copii și l-a refăcut, adaugandu-i o notă personală, dar și acorduri prietenoase pentru cei mici, apoi l-a urcat pe YouTube.
Pe partea cealaltă vorbim de Pinkfong, un producător de entertainment pentru copii din Coreea similar cu Nickelodeon, care a urcat pe YouTube în 2016 cântecelul ce acum se apropie de 3 miliarde de vizualizări.
„Noi ne focusam pe găsirea unor rime ușor de cântat pentru copii. În fază inițială ne gândim cât de ușor și natural ar fi pentru un copil să cânte așa ceva. Apoi adăugăm un sound fresh peste cântecelul tradițional.”, spune Kevin Seunghyun Yoon, marketing manager la Pinkfong, acesta susținând că compania pentru care lucrează a luat un cântec de leagăn din popor și a adăugat beat-uri atractive.
Deși inițial cântecul a fost încă unul printre 4000 de videouri pe canalul Pinkfong, ulterior totul a luat amploare datorită #BabySharkChallenge, când mulți fani asiatici s-au înregistrat dansând Baby Shark pe rețelele de socializare. „Chiar și câțiva artiști K-pop cunoscuți au răspuns provocarii”, mai spune Yoon, care este de părere că aceasta provocare online a adus succesul melodiei.
Johnny Only și Pinkfong se luptă și acum pentru drepturile de autor, iar în prezent nimeni nu încasează sumele aferente, care nu sunt deloc de neglijat ținând cont de succesul răsunător al acestui cântecel.
În ciuda luptelor de culise, este clar că Baby Shark a făcut istorie. A apărut printre altele, la Ellen DeGeneres Show, The Late Late Show With James Corden, dar și pe instagram-ul lui Kylie Jenner.